Baninfo

Sjöstorps Fotbollsgolf

Sjöstorps Fotbollsgolf

Sjöstorps Fotbollsgolf är något för idrottsföreningar, företag, skolklasser eller kompisgäng. Hålen har olika svårighetsgrad och är 22 till 148 meter långa. Fotbollsmål finns för t.ex straffläggningar.


Hål information
Hål 1 - Hået Par: 3 Längd: 46 m

Här gäller det att komma mellan stolparna antingen över eller under, hur högt över man vill. Missar man så sparkas bolle där den hamnar och tillbaks, och igenom från rätt håll. Kedjorna som hänger ner är lösa. Peggen SKA hängas tillbaka på spiken, och den får bara användas vid utspark av varje hål.

TIPS!
Sparka allt du orkar och chansa eller var feg och slå fram bollen!

Hål 2 - Däcket Par: 5 Längd: 87 m

Här måste bollen komma igenom däcket från detta hållet, missar man sparkas bollen tillbaka. SE UPP för de 2 bunkrarna som ligger bakom däcket. Peggen SKA hängas tillbaka på spiken och används endast vid utspark.

TIPS!
AKTA KNÄT när du sparkar, om bollen hamnar mitt i däcket!!
OBS!! Bollen behöver ej komma mellan de vit-röda stolparna.

Hål 3 - Lången Par: 6 Längd: 145 m
Se upp med stenröset och bunkern som ligger bredvid varann. Sen kommer en damm (Kan vara sinad)
Hamnar du i den och måste ta upp bollen 1 extra spark. Sedan rakt mot hål.

TIPS!
Skruva bollen över stenröset så får du bra utgångsläge sen. 
OBS!! Bollen behöver ej komma mellan de Vit-röda stolparna.
Hål 4 - Bunkern Par: 6 Längd: 144 m

Se upp för bunkern som ligger framför och bakom kullen. Det finns även en bunker bakom green. Som vanligt behöver bollen ej komma mellan vit-röda stolparna och peggen endast användas vid utspark och SKA hängas upp på spiken.

TIPS!
Sparka en lagom hård spark så den hamnar precis innan bunkern, så kommer du fram till green på nästa spark.

Hål 5 - Sorken Par: 3 Längd: 22 m
AKTA för sorkhålen.
Hamnar du i dem så sparkas bollen därifrån.

TIPS!
Här är läge för Hole in one.
Ha bara tungan rätt i mun och koncentrera dig.
Hål 6 - Röset Par: 4 Längd: 60 m
Innan stenröset till vänster ligger en bunker, som vanligt behöver du ej komma mellan vit-röda stolparna och peggen används endast vid utspark.
Peggen hängs upp på spiken efter användning.

TIPS!
Kommer du bakom röset, chippa in bollen på green med lite bakåtskruv.
Hål 7 - Lobben Par: 3 Längd: 34 m
Här är det bara att sparka rakt fram och komma lagom nära hålet, och sen lobba i bollen.
Peggen hängs upp på spiken efter användning.

TIPS!
Sparka en ganska hög boll så den studsar en gång och sen direkt i ringen.
OBS! Bollen måste stanna i ringen.
Hål 8 - Bågen Par: 5 Längd: 89 m

Här gäller det att ha tungan rätt i mun och komma igenom alla bågarna. Missar man någon båge så får man sparka tillbaks bollen så man kan gå igenom  från rätt håll.

TIPS!
Sparka med en bredsida fram bollen till första bågen så den kommer i bra läge, så går det nog bra sedan.

Hål 9 - Knorren Par: 4 Längd: 68 m

Passa upp för banans två djupaste bunkrar, som kan ställa till det. Du behöver inte komma mellan de vit-röda stolparna och häng tillbaka peggen.

TIPS!
Ta i allt vad orkar och satsa på att knorra över den högra bunkern så kommer du in på green. Sen har du ett bra utgångsläge till en tvåa.

Hål 10 - Hästskon Par: 4 Längd: 70 m

Här är det bara rakt fram, green ligger innanför stenarna och hålet mitt i. Används peggen, så häng tillbaka den på sin plats.

TIPS!

Sparka fram bollen till stenarna och  chippa sen bollen in på green.
OBS!
Du behöver ej komma mellan de vit-röda käpparna.

Hål 11 - Omberg Par: 5 Längd: 114 m

Bollen måste komma mellan de vit-svart stolparna. Du får själv avgöra om du ska sparka över kullen eller gå vid ena sidan av kullen. i mellan stolparna=3 sparkar avdrag. Peggen hängs tillbaka på spiken efter användandet. Tänk på! Hamnar du i bunkern sparkar du därifrån. Barn över lilla kullen och imellan stolparna= 3 Sp avdrag.

TIPS!
Bollen måste komma mellan de vit-svart stolparna.

Hål 12 - Berget Par: 5 Längd: 142 m

Det här är banans högsta och längsta hål. Här gäller det att skruva lite till vänster och ta det försiktigt vid utspark. Det ligger en bunker till vänster innan stora stenen och till höger efter stora stenen. Är bollen ospelbar ute på sidorna vid berget, ska den droppas nedanför och spelaren får en extra spark.

TIPS!
Vid utspark ta en hederlig tåfjutt.

Hål 13 - Valle Par: 3 Längd: 65 m

Det här är ingen otursbana utan det är den banan som flest Hole In One har gjorts på. Lagom hård och bra träff på planket så har du också gjort det.

TIPS!
Tror du att du lyckas, får du gärna sparka bollen över nätet, och in på green. ( DU MÅSTE ÖVER NÄTET)

Hål 14 - Sten Par: 3 Längd: 45 m

Lagom hård och tungan rätt i mun, så får du den i mellan stenarna i mitten.

TIPS!
Hole In One-chans. Antingen siktar du och sparkar ganska hårt och bollen går rakt i hål.

Hål 15 - Dumburken Par: 4 Längd: 70 m

Här är ett av banans klurigaste hål. Man måste komma igenom hålet i planket, om bollen kommer på sidan eller över måste bollen sparkas tillbaka. Frivilligt för juniorer och damer att gå igenom hålet i nätet.

TIPS!
Sparka fram bollen, så den hamnar ca 3 meter innan planket och sen lägg foten under bollen och fös upp bollen genom hålet.

Hål 16 - Kullen Par: 3 Längd: 55 m

Detta är en utslags- givande och betydelsefull bana där man har stor chans att plocka in många värdefulla sparkar. Antingen får man 10 eller så får man 2. Hålet ligger uppe på kullen. Som vanligt behöver du EJ komma mellan de vit-röda stolparna.Använder du Peggen, häng tillbaka den efter utspark.

TIPS!
Bollen kan stanna uppe på kullen.

Hål 17 - Häcken Par: 5 Längd: 80 m

Sparka allt vad du orkar så kommer du över häcken. Sikta sedan på att sparka lagom hårt uppför rännan. Barn kan gå vid sidan om ifall de vill. Du behöver ej komma mellan de vit-röda stolparna. Används Peggen, häng tillbaka den på spiken efter användandet.

TIPS!

Bättre att sparka för löst än för hårt på rännan.
Du kan även chippa i den.

Hål 18 - Slutmålet Par: 4 Längd: 60 m

Nu har du kommit till slutmålet, banans sista hål. Här måste du komma mellan stolparna och över jordvallen. Kommer du ut i ruffen och förbi måste du sparka tillbaka. Om Peggen används hängs den tillbaks.

TIPS!
Träffar du klockan i mitten, så får du dra av 4 sparkar från ditt resultat.